KuchniaUrodaZdrowie

Zdrowe odżywianie – poznaj zasady zdrowej diety

Zdrowe odżywianie - zasady

Pamiętasz, ile razy zaczynałaś dzień od postanowienia, że “zaczynasz dietę”? Nie ma znaczenia, czy chcesz zrobić to dla lepszego samopoczucia czy zdrowia czy odchudzania. Słowo “dieta” zawsze kojarzy Ci się z torturami, wyrzeczeniami, ograniczaniem się, liczeniem kalorii, co w rezultacie prowadzi do frustracji i niechęci do zmiany nawyków żywieniowych.

Największym błędem jaki popełniają osoby, które próbują coś zmienić w swoim sposobie odżywiania to radykalne ograniczenie przyjmowanych kalorii, a jeszcze gorsze to niejedzenie. Nie jest prawdą, że żeby schudnąć należy mniej jeść. To jednak prowadzi do spowolnienia procesów metabolicznych, co jest wynikiem obrony naszego organizmu przed niedożywieniem. W związku z tym wszelkie restryckcyjne diety nie mają szansy powodzenia, bo nawet jeśli jakimś cudem nasza cudowna dieta spowoduje utratę wagi to będzie to najprawdopodobniej wynikało z utraty masy mięśniowej, a nie tkanki tłuszczowej.

Stosując takie diety musimy się liczyć z efktem jo-jo, który stanowi zagrożenie dla naszego zdrowia nie tylko psychicznego. Wahania wagi mają negatywny wpływ na serce zwiększając ryzyko jego chorób, a także zwiększają ryzyko zachorowań na cukrzycę typu II czy kamicy żółciowej. Ponadto źle wpływa na stan włosów, paznokci i kondycji skóry. Spada również nasza odporność i jesteśmy bardziej podatni na choroby i przeziębiania. Dlatego nie jest ważne ile jemy, ale co. Należy przede wszystkim zadbać o zdrowe, zbilansowane posiłki, które odżywią nasz organizm i utrzymają go w dobrej kondycji.

Każda z nas jest inna, ma inne potrzeby dotyczące diety, dlatego nie ma czegoś takiego jak dieta uniwersalna dobra dla wszystkich. Jedne z nas uprawiają sport, inne całe dnie spędzają przy biurku, jeszcze inne karmią piersią, w związku z czym każda ma indywidualne potrzeby dotyczące zdrowej diety. Zdrowa dieta musi być opracowana w oparciu o takie dane jak: wiek, płeć, waga, styl życia, stan zdrowia, aktywność fizyczna, a nawet porę roku, klimat i nasz nastrój w danym momencie.

Zmieniając swoje nawyki żywieniowe warto na początku przyjrzeć się piramidzie żywieniowej i opracować swoją dietę w oparciu o nią. Przede wszystkim ze swojego jadłospisu wyrzuć słodycze. To da ci co najmniej 5 kg mniej w ciągu roku. Kolejnych pozbędziesz się eliminując słone przekąski takie jak chipsy, solone orzeszki i inne, a także żywność wysoko przetworzoną. Oprzyj swoją dietę przede wszystkim o warzywa i owoce, najlepiej te sezonowe, które mają najwięcej wartości odżywczych. Twoje posiłki powinny być również regularne – 5-6 posiłków w ciągu dnia, przy czym ostatni powinien być spożyty nie później niż 2-3 godziny przed snem. Właśnie ta regularność w połączeniu z aktywnością fizyczną zagwarantuje nam przyspieszenie metabolizmu i unormowanie masy ciała. Pamiętaj o piciu wody. To jedyny płyn, którym jesteśmy w stanie skutecznie nawodnić i oczyścić nasz organizm. Powinnaś pić co najmniej 1,5-2 l wody w ciągu dnia, a w przypadku intensywnej aktywności fizycznej jeszcze więcej.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *