KuchniaZdrowie

Awokado – jakie właściwości w sobie kryje?

Awokado

Kształtem przypomina zieloną gruszkę. Niegdyś służyło jako pożywna pasza dla kóz, dziś zyskało miano prawdziwego superfoods, którym zachwyca się cały świat. Jakie właściwości kryje w sobie awokado?

Awokado zwane także smaczliwką występuje głównie w Ameryce Północnej i Południowej, a także w południowo-wschodniej części Azji. Uważane już przez Azteków jako afrodyzjak. Jego nazwa pochodzi od słowa “Ahuacuatl”, co w języku tego ludu miało oznaczać “drzewo, na którym rosną jądra”, co ma związek zarówno z kształtem awokado jak i jego właściwości.

Awokado to drzewo, którego owoce mają kolor zielony lub grafitowy, a ich kształt przypomina gruszkę. Dojrzały owoc awokado ma nieco maślany smak. Świetnie nadaje się jako dodatek do wszelkich sałatek. Jest też podstawowym składnikiem popularnego meksykańskiego dipu guacamole. Poza smakiem, awokado kryje za sobą przede wszystkim cenne właściwości i potrzebne organizmowi wartości odżywcze.

Awokado kalorie

Awokado mimo swojej dość sporej kaloryczności stanowi bardzo zdrowy i odżywczy owoc, który warto włączyć do swojej diety. Jeden średniej wielkości owoc awokado zawiera ok. 230 kcal. Nie kaloriami jednak powinniśmy go oceniać, ale tym co w sobie kryje. Awokado to przede wszystkim bardzo cenne źródło kwasów omega-9, które stanowią ok. 20-30% zawartości owocu. Zawiera także zbilansowaną porcję kwasów omega-3 i omega-6, które odgrywają dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.

Awokado jest także bardzo cennym źródłem potasu oraz takich witamin jak A, E, C, a także witamin z grupy B i kwasu foliowego oraz przeciwutleniaczy takich jak luteina czy glutation.

Awokado właściwości

Ze względu na bogactwo składników odżywczych awokado ma wiele bardzo pozytywnych właściwości. Po pierwsze spożywanie awokado dzięki dużej zawartości potasu obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko zawału, chorób serca. Po drugie reguluje poziom cholesterolu, niszczy szkodliwe trójglicerydy oraz cholesterol LDL tym samym pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu HDL (dobrego). Dzięki temu znacząco spada ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Kolejną zaletą awokado są jego właściwości przeciwnowotworowe dzięki zawartym przeciwutleniaczom. Regularne spożywanie awokado przyczynia się do profilaktyki zachorowań na nowotwory piersi u kobiet i prostaty u mężczyzn. Awokado może być również pomocne w walce z ostrą białaczką szpikową. Naukowcy z Kanady odkryli w nim lipid, który może być pomocny w leczeniu tego nowotworu. Odkryty związek otrzymał nazwę awokatyna B. Badania laboratoryjne przeprowadzone na ludzkich komórkach wykazały, że działa on poprzez selektywne niszczenie macierzystych komórek nowotworowych, które są główną przyczyną rozwoju białaczki szpikowej oraz jej nawrotów. Przy czym nie atakuje zdrowych komórek.

Awokado pozytywnie wpływa także na regulację cukru we krwi, dlatego zaleca się spożywanie go w przypadku stwierdzonej cukrzycy. Ponadto owoc wspomaga pracę wątroby i działa zbawiennie na stany zapalne żołądka i jelit.

Awokado jest cennym źródłem kwasu foliowego i witamin z grupy B, które są niezbędne kobietom w czasie ciąży, ponieważ wpływają na prawidłowy rozwój płodu. Najlepiej przyswajalnym źródłem kwasu foliowego są produkty zawierające naturalnie ten związek i awokado doskonale sprawdzi się w tej roli.

Ze względu na zawartość witaminy A i E awokado pozytywnie wpływa na kondycję skóry i włosów. Wzmacnia cebulki włosów, wygładza skórę i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Zawarta w awokado luteina wspomaga wzrok.

Co ciekawe, badania wskazują, że awokado może wspomagać odchudzanie zmniejszając apetyt, dzięki czemu mniej podjadamy i nie narażamy się na pokusy wynikające z napadów głodu.

Jak widzisz, awokado to prawdziwy superfood, który warto włączyć do swojej diety. Dzięki temu możesz być pewna, że to co jesz, odżywi Twój organizm i dostarczy mu potrzebnych składników.

Jak obrać awokado?

Wybierając awokado możemy wybrać dojrzały owoc, który poznamy po tym, że będzie delikatnie miękki w dotyku, a jego szypułka łatwo odpadnie. Dobrej jakości owoc nie powinien mieć żadnych ciemnych plam. Można wybrać twardy, niedojrzały jeszcze owoc, który dojrzeje w domu w ciągu 2 dni, np. kładąc je w pobliżu bananów, które wydzielają hormon roślinny eten wspomagający dojrzewanie.

Obranie awokado jest banalnie proste i można to zrobić na 2 sposoby. Pierwszym z nich jest rozkrojenie owocu na pół, wyjęcie pestki i wyjęcie miąższu łyżką ze skórki. Drugim jest klasyczne podejście, czyli zrobienie prostopadłych nacięć na awokado i pozbawienie owocu skóry (przy dojrzałym owocu, skórka zejdzie praktycznie sama). Potem już wystarczy wyjąć pestkę ze środka owocu.

Pestka awokado

Nie tylko miąższ awokado jest jadalny. Pestka awokado jest bardzo bogatym źródłem antyoksydantów (nawet 70% więcej niż sam miąższ) i wyrzucenie jej stanowiłoby zbrodnię 🙂 Opóźnia procesy starzenia się skóry, wspomaga pracę mózgu i serca oraz odżywia wszystkie komórki naszego organizmu.Dodatkowo jest cennym źródłem błonnika, który wspomaga pracę jelit i pomaga w odchudzaniu. Pestkę awokado najpierw trzeba dobrze wysuszyć, a następnie pokroić i zblendować lub zetrzeć na tarce. Warto dodawać do koktajli, sałatek i innych potraw na zimno.

Awokado przepisy

Awokado to podstawowy składnik guacamole – popularnego dipu kuchni meksykańskiej, który jest bardzo prosty w przygotowaniu. Wystarczy jeden owoc awokado, ząbek czosnku, sok z limonki i sól. Awokado rozgniatamy widelcem lub blendujemy, dodajemy ząbek czosnku, sok z limonki i sól. Dokładnie mieszamy. Guacamole będzie doskonałe jako pasta na kanapki lub dip do nachosów.

Innym dobrym pomysłem na awokado będzie sałatka z dodatkiem pomidorów. Warto łączyć te 2 warzywa ze względu na tłuszcze awokado, które wspomagają wchłanianie likopenu zawartego w pomidorach. Polecamy sałatkę z awokado, pomidorów i mozzarelli.

Składniki na sałatkę z awokado:

  • 1 dojrzałe awokado
  • 2 średniej wielkości dojrzałe pomidory
  • 1 kulka mozzarelli
  • oliwa z oliwek
  • zioła prowansalskie
  • sól
  • świeżo zmielony pieprz
  • dodatkowo można dodać również listki świeżej bazylii

Przygotowanie sałatki:

  1. Pomidory myjemy i kroimy w kostkę.
  2. Awokado obieramy i kroimy w kostkę
  3. Mozzarellę odsączamy z zalewy i kroimy w kostkę
  4. Wszystkie składniki mieszamy, dodajemy oliwę z oliwek, sól i świeżo zmielony pieprz oraz bazylię lub zioła prowansalskie.
[Głosów:2    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *