Zdrowie

Kolagen na stawy – czy suplementacja ma sens?

Kolagen na ból stawów

Kolagen jest białkiem tkanki łącznej i występuje w ścięgnach, więzadłach i tkance kostnej, gdzie odpowiada za odporność na rozciąganie. Ma więc znaczący wpływ na układ ruchu, jednak czy suplementacja kolagenu pozwoli zwalczyć uporczywy ból stawów? W tym artykule postaramy się to wyjaśnić.

W naszym organizmie występuje 8 rodzajów kolagenu. Oprócz wspomnianego już kolagenu typu II występującego w chrząstkach występują także inne jego typy między innymi w rogówce oka i w skórze zapobiegając powstawaniu zmarszczek. W związku z tym jest popularnym składnikiem kosmetyków – głównie kremów przeciwzmarszczkowych. W aptekach kolagen możemy spotkać w postaci suplementu – reklamowany jako “dla sportowców i osób z problemami ze stawami”. Czy to oznacza, że osoby aktywne powinny suplementować ten rodzaj białka? Wyjaśniamy.

Po treningu odczuwasz uporczywy ból stawów kolanowych? W reklamach słyszysz, że pomoże Ci suplementacja kolagenu? To mit, co potwierdzają badania. Z raportu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności wynika, że nie ma związku pomiędzy spożywaniem kolagenu, a zdrowiem stawów. Nie istnieje żaden sposób na to, aby zmusić nasz organizm do odtworzenia kolagenu typu II jako kolagen typu II tylko dlatego, że odczuwa się bóle stawów. Proces produkcji kolagenu jest niezależny od woli, przebiega autonomicznie i nie można nim sterować, dlatego jedynym skutecznym sposobem skierowania szlaków metabolicznych na syntezę odpowiedniego związku jest dieta bogata w składniki stymulujące wytwarzanie się tego rodzaju białka. Kolagen suplementowany doustnie nie wbudowuje się w poszczególne części organizmu (nie trafia bezpośrednio do stawów czy skóry). Aminokwasy powstające w wyniku trawienia kolagenu służą m.in. do budowy kolagenu, jednak nie mamy wpływu na to, gdzie zostaną one wykorzystane przez organizm.

Suplementując kolagen nasz organizm, w pierwszej kolejności, rozbija go jak każde inne białko na aminokwasy. To co zrobi z nimi później nie ma związku z tym w jakim produkcie je dostarczyliśmy. Zatem, nie ma prostego przełożenia na to, że spożywanie kolagenu będzie się równało jego odbudowie w stawach. Zdrowe stawy to przede wszystkim dobrze zbilansowana dieta pozbawiona nasyconych kwasów tłuszczowych i wysoko przetworzonej żywności, a także dobrze zaplanowany trening poprzedzony rozgrzewką. Dieta powinna być bogata w witaminę C, która stymuluje produkcję kolagenu. Badania wykazały, że witamina C może zwiększyć produkcję kolagenu nawet ośmiokrotnie. Witamina C jest najlepiej przyswajalna z pożywienia, a jej dobrymi źródłami są warzywa i owoce, np. żółta papryka, cytrusy i inne kwaśne owoce. Ponadto warto dostarczać organizmowi odpowiednią ilość żelaza w diecie, które także bierze udział w syntezie kolagenu oraz witaminę A i witaminę E, które wzmacniają struktury kolagenu. Dodatkowo pamiętajmy o rozgrzewce przed treningiem. Przy problemach ze stawami warto zastosować powolne rozciąganie z rosnącym natężeniem ruchów.

[Głosów:2    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *