KuchniaZdrowie

Orkisz twoim nowym przyjacielem w diecie

Orkisz - właściwości, gluten

Jest znany również pod nazwą szpelc. Orkisz, bo o nim mowa to bardzo stara, a w zasadzie starożytna odmiana pszenicy, która dziś w kuchni zyskuje drugą młodość i ogromną popularność ze względu na zawarte w niej bogactwo wartości odżywczych. Moda na orkisz kwitnie, dlatego sprawdź dlaczego warto zwykłe pieczywo zamienić właśnie na to z mąki orkiszowej.

Orkisz uprawiano już w epoce brązu, a jego popularność w Europie trwała aż do średniowiecza. Prawdopodobnie wywodzi się z Zakaukazia, z którego rozprzestrzenił się na resztę części świata. W XX wieku zaczął być wypierany przez pszenicę zwyczajną, która nie była tak wymagająca w uprawie. Pod koniec wieku praktycznie zaprzestano upraw orkiszu. Dziś wraca na pola i do naszych kuchni, co jest wynikiem zwiększonej świadomości konsumentów na to co zdrowe. Wszak orkisz jest najzdrowszą odmianą pszenicy i warto wymienić mąkę pszenną na zdrowszą orkiszową wersję.

Właściwości orkiszu

Moc orkiszu tkwi w tym, że jego ziarno nie było poddawane żadnym modyfikacjom genetycznym i nie ingerowano w jego strukturę. Można powiedzieć, że zachowało swój pierwotny charakter i właściwości. Orkisz charakteryzuje się wyższą niż pszenica zwyczajna zawartością białka. Jest także doskonałym źródłem magnezu, żelaza, witaminy B3, fosforu, błonnika i manganu. Ponadto zawiera śladowe ilości także witamin B1 i B6, witaminy E, wapnia i selenu.

Białka zawarte w orkiszu są znacznie bardziej kruche i łatwiej się rozpuszczają, dlatego nasz przewód pokarmowym lepiej je absorbuje. Swoje niezwykłe zdrowotne właściwości orkisz zawdzięcza bogactwu błonnika, a także czymś co wyróżnia go spośród innych zbóż, czyli obecnością rodanidu, który stymuluje działanie układu odpornościowego. To taki nasz naturalny antybiotyk, który obecny jest również we krwi i ślinie człowieka, a także w kobiecym mleku. To właśnie rodanid chroni dzieci przed infekcjami i buduje ich system odpornościowy dzięki mleku mamy. Dodatkowo stymuluje produkcję krwi i odpowiada za prawidłowy rozwój dziecka.

Regularne spożywanie orkiszu dzięki wysokiej zawartości błonnika zapobiega zaparciom i wzdęciom, a także znacząco obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Spożywając orkisz zapewniamy sobie ochronę przed chorobami serca i układu krążenia. Dzięki obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi jesteśmy także mniej narażeni na miażdżycę, a zawarte w orkiszu żelazo chroni nas przed anemią, poprawia metabolizm i nasze samopoczucie. Niacyna zawarta w orkiszu pozytywnie wpływa na układ hormonalny, gdyż bierze udział w wytwarzaniu hormonów płciowych, a kwas krzemowy, który wyciąga z gleb mineralnych poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Poprawia aktywność mózgu i koncentrację.

To wszystko potwierdza, że powinniśmy włączyć orkisz do naszej diety na stałe. Szczególnie warto zadbać o jego obecność w diecie przyszłej mamy i w czasie karmienia piersią, a także podczas uprawiania intensywnych treningów. Produkty z orkiszu możemy bez problemu znaleźć w supermarketach na działach ze zdrową żywnością lub w sklepach internetowych.

Czy orkisz ma gluten?

Wiele osób będących na diecie bezglutenowej zadaje pytanie, czy orkisz zawiera gluten. Tak i to dużo. Powszechnym mitem jest, że osoby z nietolerancją i celiakią mogą go spożywać. Jest to taki sam gluten jak w normalnej pszenicy i nie powinien być spożywany przez osoby, które z przyczyn zdrowotnych są na diecie bezglutenowej.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *