KuchniaZdrowie

Sezon na: pomidory! Ile mają kalorii i jakie właściwości?

Pomidory - właściwości, kalorie, przepisy

Koniec sierpnia i początek września to idealna pora na polskie pomidory. Mają wtedy najwięcej witamin, smaku i są również niezwykle aromatyczne, a ich cena jest bardzo atrakcyjna. Sezon na polskie pomidory jest niestety dość krótki, dlatego warto korzystać z niego i każdego dnia włączać pomidory do swojej diety zarówno w formie świeżego dodatku do sałatek, soków pomidorowych jak i sosów, zup i przecierów.

Zdecydowana większość polskich pomidorów rośnie w szklarniach, co wynika z naszego dość surowego dla pomidorów lubiących ciepło i światło klimatu. Nie ma to jednak żadnego znaczenia dla ich właściwości. Liczy się jedynie ich świeżość i dojrzałość. Kupując pomidory, wybierajmy te o intensywnym czerwonym kolorze również przy samej szypułce. Nie powinny posiadać żadnych ciemnych plam, a szypułka nie powinna być wysuszona – może to świadczyć o tym, że pomidor dojrzewał już po zerwaniu.

Dlaczego warto jeść pomidory? Poznaj ich niezwykłe właściwości!

Pomidory oprócz przyjemnego smaku i tego, że w kuchni prawie ze wszystkim dobrze się komponują, posiadają także szereg wyjątkowych właściwości, dlatego dietetycy zalecają ich regularne spożywanie. Są przede wszystkim bardzo cennym źródłem witaminy C. Już jeden większy pomidor pokryje nasze dzienne zapotrzebowanie na nią w 60%!

Dodatkowo są bogate w witaminę E, beta-karoten i antyoksydanty, które pomagają zwalczać wolne rodniki i zapobiegają starzeniu się naszych komórek. Zawierają również witaminy z grupy B, które chronią nasz układ nerwowy oraz witaminę PP, która obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi, a także witaminę E, która wspomaga krzepliwość krwi.

Pomidory są także bogatym źródłem cennych mikroelementów takich jak potas, wapń, magnez, żelazo oraz jednym z nielicznych warzyw dostarczającym takie pierwiastki jak mangan, kobalt czy miedź.

Coś co wyróżnia pomidory spośród innych warzyw jest działający antynowotworowo likopen znajdujący się w czerwonym barwniku pomidorów. Nasz organizm nie wytwarza go samodzielnie, musimy dostarczać go z zewnątrz, a pomidory są ich bardzo cennym źródłem. Poza tym, że chroni przed nowotworami, między innymi rakiem szyjki macicy i prostaty (u mężczyzn regularnie spożywających pomidory, ryzyko tego nowotworu obniża się o ponad 30%), zapobiega również zawałom serca i rozwojowi miażdżycy.

Pomidory a odchudzanie

Pomidory idealnie nadają się w diecie osoby pragnącej zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Dostarczają wodę do organizmu, bo składają się w większości z wody. Są cennym źródłem witamin i minerałów i charakteryzują się wyjątkowo niską kalorycznością. Jeden pomidor to zaledwie 32 kcal. Potas zawarty w pomidorach zapobiega zatrzymaniu wody w organizmie. Błonnik zawarty w pomidorach daje uczucie sytości i zapobiega napadom głodu, a tym samym podjadania, a także ułatwia wypróżnianie.

Dużą popularnością cieszy się dieta pomidorowa, która bazuje na tym warzywie. Jest to dieta niskokaloryczna i zakłada dzienne spożycie zaledwie 1 000 kcal. Trwa 10 dni i w ciągu nich można stracić do 2 kg. Dietę można powtarzać w kolejnym miesiącu i w rezultacie schudnąć więcej w dłuższym czasie.

Pomidory a uroda

Mało kto wie, że pomidory poprawiają kondycję skóry. Zawarta w nich witamina C wzmacnia naczynia krwionośne, a witaminy A i E nawilżają skórę i mają właściwości przeciwzmarszczkowe. Kosmetyki zawierające wyciągi z pomidorów pomagają w walce z przebarwieniami i trądzikiem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *