Ciąża i DzieciZdrowie

Wzmocnij odporność swoją i dziecka

Jak wzmocnić odporność?

Wszystko wskazuje na to, że największe upały mamy już za sobą. Powoli wkraczamy w sezon jesiennych chłodów i powrót do szkoły co może oznaczać wzmożone zachorowania i przeziębienia zarówno u dzieci jak i u dorosłych, bo jesteśmy skazani na drobnoustroje, które nasze pociechy ze sobą przyprowadzą? Jak wzmocnić odporność swoją i dziecka i zabezpieczyć się przed niechcianymi chorobami i infekcjami?

Odporność to nic innego jak zdolność organizmu do zwalczania infekcji, a także jego ochrona przed patogenami, które je wywołują. Proces ten opiera się na dwóch filarach, którymi są odporność nieswoista (odporność naturalna) i swoista (odporność nabyta). Ważne jest to, że te obie odporności współgrają ze sobą i wzajemnie się uzupełniają. Nasz układ odpornościowy zbudowany jest z komórek krwi, węzłów chłonnych, przeciwciał i różnego rodzaju białka osocza.

Jak działa system odpornościowy?

Działanie odporności w dużej mierze uzależnione jest od zdolności naszego organizmu do wytworzenia przeciwciał i działania naszych naturalnych barier ochronnych takich jak skóra, błony śluzowe w drogach oddechowych i układzie pokarmowym, a także pracy specyficznych komórek układu odpornościowego. Skóra i śluzówki mają za zadanie blokowanie dostawania się patogenów do wnętrza organizmu. Kichanie i kaszel to także mechanizmy obronne. Kiedy infekcja przystępuje do natarcia, uwalniany jest odczyn zapalny, za który odpowiada odporność nieswoista. To wtedy pojawiają się pierwsze sygnały choroby takie jak gorączka, ból czy obrzęk. W miejscu infekcji zaczynają się gromadzić komórki krwi, których zadaniem jest unieszkodliwienie drobnoustrojów. Jeżeli nasz organizm już miał kiedyś do czynienia z takim drobnoustrojem, wówczas sprawa jest prosta, ponieważ szybko potrafi wytworzyć przeciwciała, które je zwalczają.

Nasz system odpornościowy cały czas poznaje i uczy się nowych drobnoustrojów, które zapamiętuje w tzw. pamięci immunologicznej. To zjawisko wykorzystywane jest w szczepionkach, które celowo wprowadzają fragmenty drobnoustrojów, żeby pobudzić organizm do wytworzenia przeciwciał. Pamiętajmy, że szczepienie to proces kontrolowany, więc nie ma zagrożenia, że w jakikolwiek sposób zaszkodzi nam lub dziecku.

Jak wzmocnić odporność swoją i dziecka?

Mimo, że nasz układ odpornościowy potrafi poradzić sobie z wieloma trudami to warto go wzmacniać i wspomóc w działaniach i zapewnić jeszcze lepszą ochronę siebie i naszej rodziny.

Kluczową rolę odgrywają tutaj szczepienia ochronne zarówno te obowiązkowe jak i te zalecane. Dzięki nim zapewniamy sobie najskuteczniejszą ochronę przed bakteriami i wirusami. Inny ważny element, o który powinniśmy szczególnie zadbać to staranna higiena. Pamiętajmy, że higiena to nie tylko czyste ręce, ale także dostatecznie długi i zdrowy sen, unikanie stresu, zdrowa dieta, ubiór stosowny do warunków panujących na zewnątrz, wietrzenie pomieszczeń, unikanie dużych skupisk ludzi i spacery oraz przebywanie na świeżym powietrzu.

Ważnym elementem jest również zahartowanie organizmu. W przypadku dzieci istotne jest, żeby niezależnie od pory roku regularnie spędzały czas na świeżym powietrzu przy zachowaniu ubioru odpowiedniego do panujących warunków atmosferycznych. Dla zachwiania odporności nie tylko szkodliwe jest wychłodzenie organizmu, ale również jego przegrzanie. Powinniśmy także zachować umiar z aktywnością fizyczną w zimniejszych dniach. Wysiłek fizyczny, który jest nadmierny i wyczerpujący, osłabia siły obronne organizmu.

Dla odporności bardzo szkodliwe jest przebywanie w niewietrzonych i zadymionych pomieszczeniach. To samo jest jeżeli chodzi o pomieszczenia z suchym i ciepłym powietrzem. Śluzówka nosa i gardła ulega wysuszeniu i nie jest w stanie zapewnić wystarczającej ochrony przed drobnoustrojami. W okresie dogrzewania zadbaj o nawilżacz powietrza w pomieszczeniach, w których najczęściej przebywasz i koniecznie w pokoju dziecka.

Zapewnij odpowiednią porcję witamin w diecie, a także zdrowy sen. Zdrowa, zbilansowana dieta odgrywa ogromną rolę w budowaniu odporności. Organizm, u którego występują niedobory witamin i mikroelementów jest osłabiony, przez co drobnoustroje wdzierają się z łatwością do jego wnętrza. Posiłki, które spożywamy powinny być urozmaicone, kolorowe i z dużą dawką warzyw i owoców. Zdrowa dieta powinna dostarczać odpowiednią ilość naturalnych witamin takich jak A i C, a ze składników odżywczych selen cynk i żelazo.

We wzmacnianiu odporności pomocna będzie także zmiana klimatu, która na organizm działa mobilizująco. Taka kuracja klimatyczna powinna jednak trwać minimum 6 tygodni, z czego 2 nasz organizm poświęci na aklimatyzację i dopiero od 3. zacznie pracę nad budowaniem odporności.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *