Kobieta aktywnaZdrowie i Diety

Saunowanie – wskazania i przeciwwskazania. Jak korzystać z sauny?

Saunowanie - wskazania, przeciwwskazania. Jak korzystać z sauny?

Długowieczne i zdrowe życie to marzenie każdego. Uważa się, że receptą na cieszenie się dobrą kondycją przez lata jest między innymi poprawienie krążenia. Nie bez powodu więc coraz więcej osób decyduje się na wdrożenie do swojego życia aktywności fizycznych, które pozwalają nie tylko poprawić kondycję, ale mają także pozytywny wpływ na krążenie. Innym sposobem, który znany jest od lat, jednak wciąż przez wiele osób jest niedoceniany, jest saunowanie. Czy warto i jakie są zalety korzystania z sauny? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć.

Saunowanie i jego długa historia

Sauna znana jest ludzkości od tysięcy lat. Mimo iż nazwa wskazywać mogłaby, że to Finowie są jej twórcami, w praktyce, pionierami są ludy Scytów wywodzące się z okolic Uralu. Początkowe sauny były niczym innym jak ziemiankami, w których na specjalnym palenisku podgrzewano kamienie, a następnie polewano je wodą, wytwarzając parę wodną. Jak się wkrótce okazało, przebywanie w pomieszczeniu, zwanym później sauną pozwalało nie tylko się oczyścić, ale miało również znaczenie lecznicze czy poprawiające odporność. Pozytywne działanie sauny, a także realna możliwość odprężenia sprawiły, że te zyskiwały popularność w coraz to większej ilości krajów, a dziś korzystanie z nich jest czymś naturalnym.

Rodzaje saun

Pierwszym typem saun, który znamy zarówno z Rosji, jak i Finlandii, są sauny parowe, w której panują stosunkowo najniższe temperatury, a także wysoka wilgotność. Przyjmuje się, że w saunie parowej temperatura oscyluje wokół 50 stopni Celsjusza, a wilgotność wynosi od 40 do 100%. Jednak największą popularnością cieszą się sauny mokre. Temperatura panująca podczas seansu wynosi od 70 do 90 stopni Celsjusza, jednak na znacznie niższą wilgotność, mieszczącą się w granicach 25 do 45% korzystanie z niej wydaje się być łagodniejszą alternatywą. Ostatnim rozwiązaniem są sauny suche, które sprawiają, że pocimy się w niej najbardziej. Wszystko to za sprawą wysokich temperatur – od 90 do 110 stopni Celsjusza oraz bardzo niskiej wilgotności, która utrzymuje się na poziomie 10%.

Jak korzystać z sauny? – podstawowe zasady

Aby saunowanie było w pełni bezpieczne dla naszego organizmu oraz przyniosło wymierny efekt, należy ściśle przestrzegać zasad właściwego korzystania z niej. Warto pamiętać, że nie należy korzystać z sauny tuż po jedzeniu, a optymalnym czasem po spożyciu posiłku wydaje się być czas około 90 minut. Dodatkowo należy wstrzymać się przynajmniej 30 minut od saunowania, jeśli wcześniej wykonywaliśmy aktywności fizyczne. Niekorzystne jest także korzystanie z sauny po spożyciu alkoholu. Przed wejściem do sauny należy wziąć prysznic i delikatnie osuszyć ciało ręcznikiem, owijając go wokół ciała. Niezbędne jest także pozbycie się wszelkiej biżuterii. Podczas pierwszych sesji saunowania, warto wybierać niższe siedziska, ze względu na temperaturę tam panującą, a niezależnie czy zdecydujemy się położyć, czy usiąść, na ławce powinien znajdować się ręcznik. Czas pojedynczego korzystania z sauny nie powinien przekraczać 15 minut.

Uwaga: do sauny wchodzimy nago bez bielizny, kąpielówek czy stroju kąpielowego jednak ciało należy okryć specjalnym szlafrokiem do saunowania lub ręcznikiem.

Warto pamiętać także o nakryciu głowy, ponieważ wysokie temperatury źle wpływają na cebulki i łuski włosów i należy je chronić przed przegrzaniem ręcznikiem lub specjalną frotową lub filcową czapką do saunowania.

Saunowanie można połączyć z aromaterapią i poczuć jeszcze większe odprężenie. W tym celu do wody do polewania kamieni dodajmy kilka kropel naturalnego olejku zapachowego o ile wszyscy znajdujący się w saunie wyrażą na to chęć i zgodę.

Zalety z saunowania

Dlaczego warto korzystać z saunowania? Sauna oprócz działania leczniczego, doskonale poprawia samopoczucie. Osoby, które regularnie korzystają z sauny, jednoznacznie potwierdzają, że pozwala ona im się wyciszyć i zrelaksować. Dodatkowo uśmierza ona ból oraz zmniejsza napięcie mięśniowe. Pozytywny wpływ sauny na organizm człowieka odczuwalny jest także w zwiększeniu odporności. Saunowanie jest korzystne także ze względu na możliwość pozbycia się toksyn czy łoju.

Wskazania i przeciwwskazania do saunowania

Mimo iż korzystanie z sauny posiada wiele zalet, nie każdy może pozwolić sobie na sesję w niej. Z saunowania nie mogą korzystać przede wszystkim osoby zmagające się z:

  • nowotworami;
  • cukrzycą;
  • chorobami układu trawiennego;
  • problemami skórnymi.

W przypadku osób z chorobami krążenia, dopuszczalne jest korzystanie z sauny, jednak jedynie po konsultacji z lekarzem. Drugą stroną medalu, a więc wskazaniami do korzystania z sauny są przede wszystkim schorzenia chorób płuc oraz problemy laryngologiczne. 

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Podziel się

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *