Pamiętacie mleko sprzedawane w czasach PRL w szklanych butelkach? Te czasy wracają! Na taki pomysł wpadła francuska sieć hipermarketów Carrefour, która oficjalnie dołączyła do inicjatywy Loop, w ramach której niektóre produkty spożywcze będą sprzedawane w opakowaniach zwrotnych.
Celem zabiegu jest troska o środowisko, które coraz mocniej zalewane jest plastikowymi odpadami. Jak dotąd nie udało się wypracować żadnych skutecznych metod utylizacji szkodliwych śmieci, stąd coraz więcej firm stara się ograniczyć ich produkcję. Całkiem niedawno, rząd wymusił na konsumentach dodatkową płatność za jednorazówki w sklepach co skłoniło wielu z nich do ponownego używania plastikowych siatek, które przecież każdy ma w swoim domu lub stosowanie bawełnianych eko toreb. Kolejnym krokiem jest zapowiadane wycofanie ze sprzedaży plastikowych sztućców, naczyń, słomek czy patyczków do uszu, co również ma na celu ograniczenie zalewających nas śmieci.
Nową inicjatywę Carrefour ogłosił na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Strategia ograniczania jednorazowych opakowań będzie realizowana we współpracy z firmą Terracycle, która odpowiada za platformę Loop. W maju odbędą się pierwsze testy, którymi w pierwszej kolejności zostaną objęte paryskie markety, a następnie w sklepie internetowym carrefour.fr. Firma na razie nie informuje, kiedy ograniczenie jednorazowych opakowań zostanie wdrożone na innych rynkach. Wiadomo jednak, że nową strategię dotyczącą opakowań wielorazowych (ze szkła, stali nierdzewnej czy tworzywa sztucznego) rozpoczną od produktów marki własnej – między innymi miodu, oleju czy przypraw.
Jak to będzie działać?
Opakowania zakupionych w Carrefour produktów będą odbierane przez firmę kurierską UPS, czyszczone, a następnie ponownie napełniane i przygotowywane do kolejnego wykorzystywania. Zużyte artykuły (np. higieniczne) zostaną poddane recyklingowi. Carrefour tym samym dołącza do innych wielkich światowych koncernów, które deklarują współpracę z Terracycle. Do inicjatywy należą już Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, PepsiCo, Danone, Mars Petcare i Mondelēz International.
Co sądzicie o takiej zmianie? Będziecie kupować produkty w opakowaniach wielorazowego użytku?